ועדת טרכטנברג בארץ הפלאות והמסמך שלנו

לפני מספר שבועות הוזמנתי להשתתף בצוות שירותי הבריאות של הוועדה המייעצת למחאה החברתית (צוות יונה ספיבק). טרם הסכמתי להצטרף למאמץ יצרתי קשר עם וועדת טרכטנברג באמצעות הטוויטר. ברור היה לי שוועדת טרכטנברג שיושבת בזמן מאבק הרופאים חייבת תהיה לספק מענה רחב למצוקות מערכת הבריאות הציבורית. חשבתי בתמימות שאולי ראוי שאתרום את זמני המוגבל לוועדה שסביר שמסקנותיה יתקבלו מיד. כששאלתי שם מי המומחים מתחום שירותי הבריאות שמשתתפים בוועדה אמרו לי שיבדקו. אחרי מספר שעות חזרו. "תחום הבריאות נכלל בתחום השרותים החברתיים. בראש הועדה בנושא זה עומד גל הרשקוביץ". בסדר. גל הרשקוביץ הממונה על התקציבים באוצר כבודו במקומו מונח, הקשתי, אבל מי בצוות אחראי על נושא הבריאות. מי מבין בו ומי יוכל לספק את המענה או את הפרטנר שלי לשיח עם הוועדה? היה ברור לי שמדובר בטעות, בלתי אפשרי שיכנסו צוות בנושא השירותים החברתיים בלי אדם אחד לפחות שמתמחה בשירותי בריאות…
התשובה לא אחרה לבוא "בררנו עבורך. חברת הועדה מיכל עבדי בויאנג'ו הייתה אחראית בעברה על תחום הבריאות במשרד האוצר". מיכל עבאדי היא החשבת הכללית באוצר. שהיתה קודם האחראית על תחום הבריאות. הבנתי. שאלות נוספות בנושא נענו בנימוס אבל ברור היה לי שדיון עומק בשירותי הבריאות לא יהיה כאן. מדובר בוועדה של אנשי האוצר, שנועדה לשמר את עיקרי דת ההפרטה, אולי להוסיף קצת שחור בעיניים, צללית בלי להשקיע אפילו בסומק של המערכת החולה הזו, בבת עיני.
בעשור האחרון כתבתי כמה פעמים על מצב המערכת. מאופטימיות זהירה בשנת 2004 עברתי לייאוש עמוק בשנת 2011. המערכת עדיין טובה אבל מסתמכת על כוח אדם מזדקן, ששיעורו קטן כל הזמן אל מול הצרכים, תקינה עתיקה, ומדיניות הזנחה מכוונת. אני חושב שהמערכת עוד לא הרוסה לגמרי אבל צועדת לשם בצעדי ענק. ברור היה לי שההזדמנות היחידה לשינוי הוא הצטרפות למסר המחאה – צורך בשינוי עמוק, שורשי, ברמת הלוחות הטקטוניים של החברה שלנו.
הצטרפתי כחבר זוטר בצוות שמכיל תותחי על בתחום שירותי הבריאות. טיוטה ראשונית למסמך התגבשה, ואחר כך התחלנו בסדרה של שימועים ציבוריים למסקנות. השתתפתי בשני שימועים במאהל באר שבע והחוויה היתה מטלטלת. ראשית חוכמת העם אדירה. אנשים יודעים מה הם רוצים, ויותר חשוב מזה רוצים לשמוע, ללמוד וליישם. בעקבות התהליך עבדנו על עיבוד המסמך וההמלצות שעדיין עוברות שימועים ושיפוצים נשמרו כ pdf טבין ותקילין. מדובר במסמך רציני, ראשו בשמיים, רגליו על הקרקע, אני תקווה שיהווה כמו שאר מסמכי הוועדה נקודת יחס בשנים הקרובות. כל פוליטיקאי ומפלגה שירצה לגלוש על הגל החברתי יצטרך כך אני מקווה להתכתב עם המסמך הזה.
אחר כך יצאו מסקנות וועדת טרכטנברג. כשמחפשים קצת קשה למצוא אבל כמה פסקאות בעמודים 140-141 מוקדשות למערכת הבריאות. הוועדה קובעת שהמערכת שלנו במצב מצויין, אחת המובילות בעולם, וניתנת בצורה שוויונית ובפריסה רחבה לכל תושבי ישראל. מעבר לאמירה שהמצב מעולה הוועדה בחרה בהמלצה אחת בלבד בתחום הבריאות. לקרוא ולא להאמין – "מומלץ לשקול דרכים להגברת הרגולציה על ביטוחי הבריאות הפרטיים ולהגברת השקיפות בהם." זהו. זהווווו.
אתמול קצת לפני השמחה על שחרורו המתקרב של גלעד שליט כונסה מסיבת עיתונאים של מנהיגי המחאה יחד עם ראשי צוות הבריאות. אנשי הצוות דיברו מדם ליבם, והעבירו בצורה טובה את התחושות שלי. המערכת שלנו עומדת על פני תהום. במאמץ קל יחסית ניתן לתקנה, אבל, המשך ההזנחה יוביל לאסון. של כולנו. בריחת המתמחים היא סימפטום למערכת שהושארה בלי עובדים, בכל שנה יורד שיעור הרופאים לאוכלוסייה, ומצב האחיות גרוע אפילו עוד יותר. לדעתי, לא יעזור כמה כסף עוד ישפכו על שכר הרופאים, אנחנו כבר מתקשים לשאת בנטל, ותוספת שכר לא יכולה להביא להגדלת תפוקה, כי אנחנו כבר במקסימום ומעבר לו.

צוות הבריאות באתר המאבק.
השימועים הציבוריים של המסקנות והתיעוד שלהם.

קטגוריות: כללי | מאת: assi | פורסם: 12 באוקטובר 2011 7:24 |

2 תגובות »

  1. מרתק לקרוא את מה שהיה מאחורי הקלעים של ועדות ספיבק יונה. וזה המקום להגיד לך שהתרשמתי עמוקות מהנציג שלכם שהציג את הדברים ביום העיון להמלצות של ועדות ספיבק יונה בקונגרס החברתי.
    http://www.youtube.com/watch?v=ggRfc6Ekj5E&feature=player_embedded

    וחוץ מזה, איך אפשר לכתוב לך מייל?

    תגובה מאת: אסתי סגל | פורסם ביום: 12 באוקטובר 2011 | בשעה: 12:13

  2. […] לקריאת המאמר השלם הדפסה או שמירה כקובץ נערך על ידי לקסי תגיות: אגף התקציבים, אסי-סיקורל, ועדת-טרכטנברג, מחאת-האוהלים, מערכת הבריאות ועדת טרכטנברג לעומת דרישות המחאה: פרק א’ – מיסוי ועדת טרכטנברג – לא מעט אבל גם לא מספיקטרכטנברג – מהפכה בגיל הרךועדת טרכטנברג – התגובותעוד לא הגענו לימות המשיחראשי מאבק החינוך: מסקנות טרכטנברג – פספוסדו"ח טרכטנברג: כרוניקה של קבורה ידועה מראשועדת טרכטנברג – הצעות שהוגשו לוועדהמחאת האוהלים היא לא מחאת הקוטג’צדק חברתי ובריאות – נייר עמדה כבסיס לדיון ציבורי רחב […]

    פינגבק מאת: ועדת טרכטנברג, בצוות הבריאות לא היו רופאים | פורסם ביום: 18 באוקטובר 2011 | בשעה: 2:43

פיד RSS לתגובות בפוסט. טראקבק

הוסף תגובה !