רק בישראל! עלייה בתמותת התינוקות בדרום

דו"ח של משרד הבריאות מראה את מה שאנחנו כב מזמן מרגישים. שירותי הבריאות בדרום בקריסה. עלייה מדאיגה בתמותת התינוקות בדרום, מדד שמעיד על חולשתה של המערכת כולה.

הקריסה נוגעת עכשיו לא רק בניתוחים מורכבים ובשומן שעל המערכת. החמאה ירדה כבר מזמן ובקושי נשאר הקשה של הלחם. שירותי הרפואה המונעת במצב גרוע ביותר.

רבות הנשים שמחמיצות בדיקות ומעקב בהריון, גדול העומס על רופאי המשפחה, הילדים, הנשים.

הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד הובילה לשנים על גבי שנים של עיכוב בבדיקות התפתחותיות של ילדים בבתי הספר בדרום, והחיסונים שהוחמצו בבתי הספר… אללה ירחמם.

אנחנו בדרום מרגישים את קריסת המערכת בקצוות. הבעיה עוד לא הגיעה לתל אביב – אבל היא תגיע. כי מדובר במדיניות. לא מקרה. ריקון המערכת מתוכן תסייע לגורמים אפלים לאמר בעוד מספר שנים שהמערכת לא עובדת וחייבים, פשוט חייבים, להפריט. באיזור שלי יש מקום לעוד רופאי משפחה רבים, אחיות קשה עד בלתי אפשרי למצוא, ורוב הרופאים הראשוניים מטפלים בהמון מטופלים מעל הנורמה המקובלת.

יום העבודה שלי מתחיל לרוב לפנות בוקר ומסתיים מאוחר בערב. העומס הפך לאחרונה בלתי נסבל ואני מוותר על דברים שהייתי עושה בעבר למען המטופלים שלי.  והלב כבד.

התורים לרופאים מומחים במקצועות שונים ארוכים מנשוא ובמקצועות אחרים כבר מזמן אני נוטה להפנות לטיפול במרכז הארץ. מזל שהארץ קטנה.

הסכם הרופאים שנתפר בגסות לעשר שנים מקבע מצב שיחמיר וילך כי החסר באחיות ורופאים רק גדל.

יש מה לעשות. משרד הבריאות החל לפני שנה לתקצב את קופות החולים בסכום גבוה יותר עבור כל מטופל בפריפריה. אחלה. הבעיה שהכסף הזה הולך לקופה שמרכזה בתל אביב, ולא ברור כמה ממנו מחלחל דרומה וצפונה. ראוי שהתקצוב העודף יגיע למחוזות הפריפריה באופן צבוע. במקום בו עומדים תקנים ריקים ראוי שתשלם המדינה כפל משכורת כקנס למוסד החסר, בכדי שיוכל זה לאתר רופאים ואחיות בהקדם.

יש לקדם את חלוקת המענקים לרופאים שיעבירו את מקום מגוריהם לדרום. בינתיים, בגלל התמשכות הדיונים בנוגע להסכם הרופאים אין מענקים בקהילה, וגם רופאים שהיו שוקלים לעבור לדרום נמצאים בעמדת המתנה. קיפאון מוחלט.

יש להכפיל את מספר תלמידי הרפואה אתמול. לא היום. לא מחר. יש להכפיל את מספר תלמידות ותלמידי הסיעוד. זו הרעה החולה. השורש.

בצוות הבריאות של ספיבק יונה בו היה לי הכבוד להשתתף יש עוד צעדים קונקרטיים שחייבים לבצע בכדי להציל את המערכת מקריסתה. בדוח טרכטנברג מצב מערכת הבריאות מתואר כמצוין. האם המשמעות היא שמדובר במערכת שטרם הספיקו לרוקן מתוכן?

הדבר המייאש ביותר הוא חוסר התקווה. האוכלוסייה גדלה, צהל יורד לדרום, הפערים מתגברים. מי יטפל בכל אלה?

מי שקורא את מה שאני כותב יודע שהרוח שלי אופטימית לרוב. לאחרונה אני פסימי. מיואש. רץ אחרי הזנב ולא מספיק לעמוד בכל המטלות של העבודה שלי כמה שאשתדל.

המחאה החברתית שהיתה מקור גאווה ותקווה מוסמסה על ידי כוחות אדירים של בעלי הון ופוליטיקאים. ואני? אנא אני בא?

אוףףףףףףףףףףףףףף.

 

קטגוריות: כללי | מאת: assi | פורסם: 30 בנובמבר 2011 21:39 |

5 תגובות »

  1. סלח לי, אינני מזלזל בתסכול שאתה חווה כרופא, ויש דרכים רבות וטובות למחות, אבל בוא ונעמיד דברים על דיוקם. עלייה בתמותת תינוקות – למה באמת הם מתו ? מה קורה שם ?
    זה לא בגלל חוסר בחיסונים בבית הספר וגם לא בגלל חוסר באחיות בבית החולים באילת.
    אנא עובדות קודם ואחר כך אפשר דיון אינטליגנטי על מי אשם – אם בכלל יש מישהו אשם.

    תגובה מאת: גיל | פורסם ביום: 1 בדצמבר 2011 | בשעה: 6:45

  2. תודה על הרשומה החשובה, מהשטח.
    "ראוי שהתקצוב העודף יגיע למחוזות הפריפריה באופן צבוע." – אני משערת שהכוונה ל-"קבוע". פרויד קשישא היה חוגג. אתה מוזמן למחוק את התגובה שלי – לא מצאתי כתובת אמייל למשלוח תגובה פרטית.

    תגובה מאת: שירלי | פורסם ביום: 1 בדצמבר 2011 | בשעה: 8:45

  3. המחאה לא מוסמסה, היא הלכה לר-ארגון בחדר עם שקעים, כי באוהל זה היה בלתי אפשרי. כשהיא תחזור לאור הזרקורים, ממש בקרוב, היא לא תקבל את החיבוק התקשורתי של הקיץ, אבל אתה ואני וכל 99% יקבלו סוף סוף את המדינה שלהם בחזרה.

    תגובה מאת: רותם | פורסם ביום: 1 בדצמבר 2011 | בשעה: 9:14

  4. ייאמר לזכות ההסכם בין הר"י לאוצר שהוא קבע תוספות שכר גדולות לרופאי בתי החולים בפריפריה.

    בכירים במערכת תוקפים את ההסכם ואת אידלמן אישית – לא מקרי שרובם מהמרכז.

    תגובה מאת: דודי | פורסם ביום: 1 בדצמבר 2011 | בשעה: 18:32

  5. גיל שלום, העלייה בתמותת התינוקות היא המסמר החדש בארון. לפניה ידוע כבר שנים שתוחלת החיים בדרום קצרה בארבע שנים מזו שבמרכז, שמספר מיטות האשפוז, הרופאים לאוכלוסייה, האחיות וכל מה שתרצה גרוע יותר.
    תמותת התינוקות קשורה קשר ישיר לחסר באחיות רופאים וחיסונים – מאחר ויש מקומות רבים בדקום בהם נסגרו תחנות טיפות חלב, אמהות לא עושות מעקבי הריון וזה מתבטא בתמותת תינוקות.
    אלו העובדות – עכשיו אתה רוצה להתפלמס?
    שירלי – התכוונתי לצבוע – זה מונח שמשמעותו כסף שמטרתו מוגדרת מראש ואי אפשר לקחת אותו לשום מטרה אחרת.
    דודי אתה צודק – הזמן יגיד. ראשית, אם באמת יחולקו מענקים ותוספות, שנית, אם זה יעזור. מדובר לדעתי בצעד שלא יוביל לכלום כי פשוט אין מספיק רופאים.

    תגובה מאת: assi | פורסם ביום: 3 בדצמבר 2011 | בשעה: 11:18

פיד RSS לתגובות בפוסט. טראקבק

הוסף תגובה !