הכתר המדבק – עדכון ומידע על קורונה 2019

עדכון קורונה כפי שכתבתי למטופלים מעודכן לתאריך21/03/2020 19/03/2020 13/03/2020 12/03/2020 10/03/2020 09/03/2020 08/03/2020

וירוס קורונה 2019 – עדכון למוצאי שבת, 105586 109577 113702 118326 138156 163312 182742 219573 287973 מקרים בעולם, 3584 3809 4012 4292 5080 6086 7174 8972 11949 נפטרים. 70716 76219 79883 93617 החלימו מהמחלה עד היום. בישראל 39 44 76 100 126 213 304 433 883 מאובחנים, 13 36 החלימו, 15 במצב קשה, נפטר אחד. 3030 עובדי מערכת הבריאות בבידוד, 42 אנשי צוות מערכת הבריאות חולים.

קשה לעמוד בעריכה יומית בגוף הפוסט. ולכן עדכונים שוטפים נכנסים למעלה. כשאתפנה אעשה סדר.

העלתי סרטון ובו אני מפציר למטופלי להישאר בבית – אמרו שדיברתי מהר אז עזרו לי ממחלקת מספרי הסיפורים של מעוז להוסיף לו כתוביות.

אזרחי המדינה נדרשים להישאר בביתם ולצאת רק לצרכים חיוניים כמו רכישת מזון, טיפול רפואי, יציאה קצרה החוצה בחיק המשפחה בלבד, פעילות גופנית לבד או עם אדם נוסף במרחק שני מטרים זה מזה. יש כוונה לאכוף את ההגבלות האלה.

משאיר את החדשות המעודדות משלשום חדשות מעודדות – אתמול בווהאן לא היו מקרים חדשים! המשמעות שסגר הדוק פינוי החולים למתחמים נפרדים, ומשמעת אזרחית הובילו לעצירה של המגפה תוך כחדשיים. זה, והאביב שמתקרב ממלאים אותי תקווה.

עליה משמעותית במספר בדיקות המעבדה המבוצעות בישראל מידי יום.

משרד הבריאות הורה לכל הסובלים מחום מעל 38 ושיעול או קושי בנשימה ללא קשר לחשיפה או סיכון לקורונה להישאר בביתם עד שיעבור החום.

משרד הבריאות והביטחון מפעילים מלונות לחולי קורונה במצב קל. המידע מסין מראה ששהיה של חולים בביתם מגבירה הדבקות של בני הבית והסביבה, ולכן לא רצויה בשלב זה. המטרה של בידוד חולים קלים בבתי המלון – להמשיך ולהקטין שיעור הדבקות במחלה באוכלוסיה הכללית.

קיימת המלצה להמנע מקרבה פיזית בין אנשים. ההמלצה הרשמית בישראל – לשמור על מרחק גדול משני מטר בין אדם לאדם.

חוזר על ההמלצה החשובה ביותר וכאן ההמלצות של משרד הבריאות יותר ליבראליות. בעיני, אם אתם חלק מקבוצת סיכון. קשישים, אנשים הסובלים מתחלואה כרונית משמעותית אנא, המנעו מיציאה ככל שאפשר. במיוחד המנעו משהות במקומות הומי אדם לאורך זמן. יש מעט מאוד שאנחנו יודעים לעשות כדי לטפל בווירוס שנוטה להסתבק בקרב קשישים. עדיף להימנע ממנו בכלל. הנחיות לאנשים בסיכון באנגלית מעדכון ארגון הבריאות העולמי באנגלית. אנסה לתרגם מחר.

מה בנוגע למרפאות? מרפאות הקהילה עלולות להיות אתר העברה של קורונה מעצם השהות הסמוכה של חולים ליד מטופלים שאינם חולים. ולכן אנו ממליצים להמנע מלהגיע למרפאות לצרכים שאינם חיוניים. במידה ורוצים להגיע עדיף להתקשר ולתאם הגעה בזמן בו אין במרפאה מטופלים הסובלים ממחלות חום. אם אתם סובלים ממחלת חום יש לצלצל בכל מקרה לפני הגעה ולהמנע מלהגיע באופן לא מתוכנן.

הוספתי בתחתית הפוסט הנחיות מפורטות של משרד הבריאות לשטיפת ידיים. מפתיע, אבל אנחנו לא באמת יודעים איך שוטפים ידיים כדי למנוע הדבקה.

ההמלצות החשובות לדעתי – הראשונה להשמע להנחיות משרד הבריאות. השנייה שטיפת ידיים במשך 20 שניות של שפשוף הידיים בסבון ככל שאפשר, השלישית המנעות מנגיעה בפנים. והרביעית – לאוכלוסיות בסיכון – ראו למעלה. משרד הבריאות הרחיב את הנחיות הבידוד לחוזרים מכל מדינות העולם. ההנחיה אינה רטרואקטיבית. כל מי שנוחת מכל מקום בעולם צריך להיכנס לבידוד של שבועיים. כולל תיירים.

על הווירוס

משפחת וירוסי הקורונה – משפחה של וירוסים שגורמים על פי רוב למחלה קלה של דרכי הנשימה – וירוסי נזלת. בחודשי החורף אחראים וירוסי הקורונה לחלק משמעותי מהמחלות שאנחנו מגדירים כהצטננות, נזלת, או בשם האהוב על הרופאים – "ויראלי" ויעבור לבד.

וירוסים הם מחוללי מחלה שנכנסים לתוך תאים של הגוף המודבק – במקרה של הקורונה דרך מערכת הנשימה, ומתרבים בתוכם. משפחת הקורונה כוללת וירוסים רבים וביניהם וירוסים שפוגעים בחיות. על פי רוב הווירוסים שפוגעים בחיות לא פוגעים בבני אדם, אבל, אחת לתקופה הווירוס מצליח להשתנות מספיק בכדי לעבור מחיות לבני אדם ולהיפך, ושינוי זה מספיק משמעותי כדי שמערכת החיסון האנושית תגיב אליו באופן שונה וחמור יותר מהווירוסים המוכרים. תופעה דומה מתרחשת גם בווירוס השפעת המוכר, כאשר אחת למספר שנים עובר הווירוס שינוי גדול שמוביל לשנה שבה התחלואה משפעת חמורה יותר מכרגיל.

בסוף 2019 התגלה וירוס קורנה חדש בעיר בשם ווהאן בסין. הווירוס התגלה כמקבץ של חולי דלקת ריאות קשה, רובם ככולם עבדו או עברו בשוק בשר ובעלי חיים שבעיר שבו נמכרים חיות מסוגים שונים ומשונים. במשך מספר שבועות הווירוס התפשט בעיר, במחוז, וגרם למגיפה ברחבי סין. התחלואה שתוארה היא תחלואה של מערכת הנשימה הדומה לווירוסים רבים אחרים, עם דרגת חומרה גבוהה יותר, ושיעורי תמותה גבוהים יותר. רשויות הבריאות הבינלאומיות לעקוב אחרי התפשטות הווירוס לקראת סוף השנה. ארגון הבריאות העולמי קבע את שמו של הווירוס – COVID19 – ובתרגום לעברית – ווירוס קורונה 2019.

חוקרי בריאות הציבור לומדים על הווירוס תוך כדי טיפול בהתפרצות, ומידע חדש זורם מאלפי חוקרים בכל יום, כאשר לפיו בונים רשויות הבריאות העולמיות והישראליות את הערכות המצב, ואת הצעדים לטיפול בהתפרצות.

פיזור גיאוגרפי

הווירוס התפשט בשבועות האחרונים אל מחוץ לגבולות סין ונמצא כעת בחלק גדול ממדינות העולם, כאשר בכל מדינה מחלקים את המקרים למקרים שייובאו מחוץ למדינה, ולמקרי הדבקה בתוך המדינה עצמה. בישראל נכון לבוקר זה רוב המקרים מיובאים, וחלקם בהדבקה מקומית. בינתיים המערכת הצליחה לקשר כמעט את כל החולים החדשים למקרה קודם או לחזרה ממדינה בסיכון.

משפחת הקורונה היא משפחה של ווירוסים שפעילים בעיקר בחורף, וניתן לראות שמספר המקרים של הדבקה בתוך המדינה במדינה כמו אוסטרליה שכעת שורה בה קיץ, נמוך למדי.

הדבקה

ההעברה מאדם לאדם, ככל הידוע לנו עד כה, מתבצעת באמצעות העברה טיפתית כלומר טיפה גדולה מהפרשה של שיעול, עיטוש או, הפרשה נשימתית אחרת יכולה להעביר את הווירוס מאדם לאדם. העברה במנגנון טיפתי דורשת חשיפה משמעותית בין אדם לאדם ומגע קרוב. שפעת מועברת בדרך דומה. חצבת למשל, מועברת באוויר למרחקים ובשיעור הדבקה גבוה הרבה יותר. רשויות הבריאות נוקטות באמצעי זהירות כמו למשל המלצה על מסכות פנים להמנעות מהדבקה אשר מכסות גם את האפשרות של הדבקה שאינה טיפתית עד שנדע לבטח את מנגנון ההדבקה.

נכון לכתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור כמה ימים לפני תחילת המחלה אנשים מדבקים, כמה ימים אחריה מתרחשת הדבקה, וכמה אנשים בלי סימני מחלה בכלל נושאים את הווירוס ויכולים להדביק את סביבתם. פערי ידע אלה הם הסיבה המרכזית לאמצעי הזהירות המשמעותיים שנוקט בהם משרד הבריאות.

זמן דגירה הזמן בין הדבקות בווירוס להופעת המחלה – סימפטומים מופיעים תוך חמישה ימים מזמן החשיפה בממוצע. לאחר ארבעה עשר ימים מיום החשיפה הסיכוי להופעת מחלה נמוך ביותר ומכאן מקור ההמלצה על בידוד של שבועיים לאנשים שנמצאים בסכנת חשיפה לווירוס.

איך נראית המחלה?

כמו מחלות אחרות של דרכי הנשימה. עיקר הסימנים הם, שיעול, הרגשה כללית רעה, חום, כאבי שרירים, ומעורבות של הריאות בצורה של דלקת ריאות וויראלית עם קוצר נשימה לעיתים. רוב החולים סובלים ממחלה קלה דמויית שפעת, ומיעוט החולים יסבלו ממחלקה קשה יותר שכוללת קוצר נשימה, צורך בחמצן ואשפוז. רוב מקרי המוות הם באוכלוסיות מבוגרות או עם מחלות רקע משמעותיות, וילדים כמעט לא חולים במחלה, אבל תוארו . שיעור התמותה לא ברור אבל ההערכות עומדות על 2% תמותה מהמקרים המאובחנים ופחות מכך. זמן ההחלמה כשבועיים למקרים קלים, ויותר מכך למקרים קשים. בשבועות האחרונים מצטבר מידע מאזורים נוספים בסין ובעולם והערכות התמותה והתחלואה משתנות בהתאם.

איך מאבחנים את המחלה?

את המחלה מאבחנים באמצעות משטח מהאף ומהלוע.

מי צריך לבצע בדיקה? אנשים עם מחלה דמוית שפעת או דלקת ריאות שחזרו מאזורים בהם הם יכלו להחשף לקורונה, או, שהו זמן משמעותי ליד אנשים עם הוכחה של מחלה – כדוגמת בני בית של חולים. במקרים כאלה ניידת מגן דוד אדום עם צוות ממוגן נשלחת אל החולה ומבצעת בדיקה שדומה למשטח גרון, מחלל האף. בדיקה זו נשלחת למעבדה מאושרת ובה מאתרים נוכחות חומר גנטי ייחודי לווירוס. במקביל נבדקת נוכחות ווירוסים אחרים. בסדרות של מקרים חשודים מרחבי העולם נראה שרבים מהחולים סובלים מווירוס אחר ולא בהכרח מהקורונה החדש.

איך מטפלים במחלה?

בשלב זה רוב החולים שמתגלה אצלם ווירוס מאושפזים ביחידת בידוד מרכזית בתל השומר. בתי החולים הציבוריים נערכו להקמת יחידות בידוד נוספות. אם יהיו מקרים רבים, ובהנחה שרוב החולים סובלים ממחלה קלה יחסית, ניתן יהיה לעקוב אחר מצב החולים בבית ללא אשפוז.

אז למה בידוד?

ישראל נהנית מיתרון גדול מעצם היותה מדינה עם גבולות סגורים. הכניסה לישראל אפשרית בעיקר דרך האוויר עם בקרה טובה על כל הנכנסים למדינה.

בכדי לנסות ולעכב או למנוע את התפרצות המחלה בישראל נקטה המדינה במספר צעדים שכוללים בידוד כל מי שיש סיכוי שנחשף למחלה במשך שבועיים בביתו. לכן כל מי שעבר או הגיע בשבועיים האחרונים מאחת מהמדינות שהוגדרו – סין, הונג קונג, תאילנד, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית, יפן, איטליה, צרפת, אנדורה, גרמניה, שוויץ, אוסטריה, ספרד וסן מרינו צריך להישאר בבידוד בביתו. ככל שיתווספו מדינות עם סיכון משמעותי להדבקות הן יתווספו לרשימה זו.

למרות שהמחלה כבר נמצאת בישראל ומתועדים מקרים של העברה מאדם לאדם בישראל משרד הבריאות ממשיך בנסיונות הבידוד של המטופלים. בידוד מוצלח ממתן את שיא המחלה ודוחה אותה.

בתרשים המצורף ניתן לראות שבאמצעות צעדי בידוד משרד הבריאות מנסה לדחות את שיא התחלואה. ככל שנתקדם לכיוון הקיץ מקווים לירידה בפעילות הווירוס, ובמקביל לצמצם את מספר המקרים בשיא התחלואה בכדי שנוכל לספק טיפול תומך ראוי למקרים הקשים יותר במערכת האשפוז שמתוחה עד הקצה באמצע החורף.

הסבר תרשימי למטרת צעדי הבידוד כפי שהעלה דר יובל גפן

הנחיות לבידוד מצורפת כתרשים ובמלל למטה.

אנשים שהיו במגע עם חולה, (ששהו יותר מרבע שעה בקרבת אדם חולה), נדרשים לבידוד של שבועיים גם הם.

הנחיות הבידוד הן מתוקף צו והפרתן מהווה עברה.

משרד הבריאות המליץ בנוסף להמנע מנסיעות לחול שאינן חיוניות ואוסר על עובדי מערכת הבריאות לצאת מהארץ.

אתר משרד הבריאות מתעדכן מידי יום בשינויים בהנחיות, והן מפורסמות גם בתקשורת.

מסיכות? לא מסיכות?

ההמלצה בנוגע למסכות אינה חד משמעית. מחלות שמועברות טיפתית נמנעות באופן הכי יעיל באמצעות שטיפת ידיים יסודית, המנעות משהייה בחללים סגורים עם אנשים רבים, ושאר אמצעי זהירות שתואמים את עונת השפעת. אנשי צוות שמטפלים באופן הדוק בחולים יידרשו למגן את עצמם בהתאם להנחיות נפרדות.

רב הנסתר על הנגלה ככל שחולף זמן אנחנו למדים על הווירוס יותר.

מה לגבינו?

במידה ואתם חוזרים ממדינה בסיכון או שנחשפתם לחולה קורונה יש להודיע לנו טלפונית. כמו כן לעדכן את משרד הבריאות באמצעות מוקד *5400 שהוקם במיוחד למטרה זו.

אם אתם בבידוד, נשמח לקבל עדכון טלפוני אחת ליום בנוגע למצבכם. במידה ואתם סובלים מחום / שיעול / נזלת / כאב גרון יש להתקשר 101 בכדי להזמין בדיקה הביתה, ובנוסף לעדכן אותנו במצבכם.

נמשיך לעדכן ככל שיהיה מידע נוסף.

לסיכום – חשוב להזכיר מדובר במחלה דמויית שפעת, רוב המקרים קלים, ורק חלקם נזקק לסיוע רפואי. אנו מקווים שסיום החורף גם הוא ימתן את התפשטות הווירוס, ומאחלים לכולם בריאות מלאה.

המלצה חשובה –  לאנשים בקבוצות הסיכון למוות מהמחלה, קשישים, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות מורכבות, מומלץ לשקול להמנע מאירועים רבי אנשים, ובכלל להשתדל להישאר בבית ולהימנע מחשיפה מיותרת. ההמלצה אינה הנחייה או הוראה בשלב זה, אבל לעניות דעתי מדובר בהמלצה חשובה ביותר.

עוד המלצה חשובה – שטיפת ידיים והמנעות ממגע בפנים. עיקר ההעברה של המחלה באמצעות העברת טיפות מהידיים לאיזור דרכי הנשימה שם הווירוס תוקף. שטיפת ידיים עם מים וסבון במשך 20 שניות מונעת העברה של הווירוס מהיד אל מערכת הנשימה ואל אנשים אחרים.

הכי חשוב – לא ללכת לעבודה חולים!!

הנחיות לאדם שבבידוד:

  • אין לצאת מהבית.
  • יש לשהות בחדר נפרד מאוורר היטב עם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד. במידה וישנם מספר מבודדים באותו משק בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. במידה וכל בני הבית נדרשים לבידוד, אין כל מגבלות מיוחדות בתוך הבית.
  • צריך לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ולפני ואחרי שימוש בשירותים. במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין, יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי. עדיף להשתמש בניירות חד-פעמיים לייבוש הידיים.
  • במידת האפשר, יש להשתמש בשירותים נפרדים.
  • יש להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד פעמית או מרפק מכופף. זאת על מנת למנוע את פיזור הנגיף. מיד לאחר מכן, יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי.
  • אם הופיעו חום או תסמינים נשימתיים, ובכל בעיה רפואית, יש ליצור קשר טלפוני עם מוקד 101 של מד"א. במקרה הצורך ניתן לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, אך יש ליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על יציאה מהבידוד והגעה. בכל מקרה של פנייה למוקד רפואי יש לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

הנחיות כלליות:

  • מומלץ לצמצם את מספר האנשים שלא מבודדים הנמצאים בבית הנכנסים לחדר הבידוד, עם עדיפות לאדם אחד בריא ללא מחלות רקע.
  • אין להכניס מבקרים לבית.
  • יש לבדוק שאזורי הבית המשותפים כגון מטבח ושירותים מאווררים היטב.
  • בכניסה לחדר הבידוד מומלץ לכסות את הפה והאף, בעדיפות עם מסכת פה-אף אך אפשר להשתמש גם בבד.
  • מומלץ להשתמש בכפפות חד פעמיות בכל מגע עם המבודד וסביבת חדר הבידוד כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
  • מומלץ להימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה שתן וצואה של המבודד.
  • יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי אחרי כל מגע עם המבודד או עם סביבתו, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין.
  • יש לנקות ולחטא כל יום משטחים כגון שולחן ליד המיטה, מסגרת המיטה ורהיטים נוספים בחדר הבידוד עם חומר חיטוי ביתי רגיל (על בסיס סבון או אלכוהול).
  • יש לאחסן את כל כביסת המבודד בשקית ייעודית בחדר הבידוד עד למועד הכביסה. הכביסה תעשה עם סבון כביסה רגיל.
  • יש להשליך מוצרים חד פעמיים כגון כפפות, ממחטות אף, מסכות וכל פסולת אחרת לתוך שקית ייעודית בחדר הבידוד. יש לסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח האשפה.
  • יש להימנע משימוש משותף עם המבודד בחפצים העלולים להעביר את הנגיף, כגון: מברשת שיניים, סיגריות, כלי אוכל, מגבות, מצעים וכד'. ניתן לשטוף כלי אוכל במים וסבון כלים.
  • על כל בני הבית להקפיד על שטיפת ידיים באופן תכוף.
14 הנחיות ל-14 ימי בידוד של משרד הבריאות

הנחיות לשטיפת ידיים של משרד הבריאות מתוך אתר משרד הבריאות

  • יש להרטיב את הידיים תחת ברז מים זורמים חמים או קרים ואז למרוח עליהן סבון.
  • שפשף/י את הידיים זו בזו. יש לשפשף בין האצבעות. בגב כף היד ובקצות האצבעות. לבעלי ציפורניים ארוכות מומלץ לשפשף תחתיהן במברשת.
  • המשך/המשיכי בשפשוף למשך עשרים שניות לפחות.
  • יש לשטוף את הידיים היטב תחת מים זורמים.
  • יבש/י את הידיים באמצעות מגבת נקייה או אוויר חם.

מתי לשטוף ידיים?

  • לפני , אחרי ובמהלך הכנת מזון.
  • לפני אכילת מזון.
  • לאחר השימוש בשירותים.
  • לאחר החלפת חיתולים או ניקוי ילד שעשה שימוש בשירותים.
  • לאחר קינוח האף, שיעול או עיטוש.
  • לאחר מגע בבעל חיים או בצואת בעל חיים.
  • לאחר מגע באשפה.
  • לפני ואחרי טיפול בפצע.
קטגוריות: כללי | מאת: assi | פורסם: 8 במרץ 2020 9:32 |

6 תגובות »

  1. האיי אסי בוקר טוב אני לא יודע אם אתה זוכר אותי אבל אני זוכר אותך מאז שהיית ילד קטן. רציתי לשאול אותך מה דעתך על השימוש בתמיסת כסף נגד וירוס הקורונה בשלבים המוקדמים של המחלה אני יודע שתמיסת הכסף עוזרת נגד דלקת ראות אשמח לשמוע את תשובתך תודה
    https://mail.walla.co.il/#/mbox/-1002?msg=404061185

    תגובה מאת: שלום אנוך | פורסם ביום: 9 במרץ 2020 | בשעה: 9:41

  2. האי אסי בוקר טוב אני לא יודע אם אתה זוכר אותי אבל אני זוכר אותך מאז שהיית ילד קטן. רציתי לשאול אותך מה דעתך על השימוש בתמיסת כסף נגד
    וירוס הקורונה בשלבים המוקדמים של המחלה אני יודע שתמיסת הכסף עוזרת נגד דלקת ראות אשמח לשמוע את תשובתך תודה
    https://mail.walla.co.il/#/mbox/-1002?msg=404061185
    ריכזנו עבורכם 7 צעדי התגוננות פשוטים שכדאי לבצע למניעת הידבקות

    תגובה מאת: שלום אנוך | פורסם ביום: 9 במרץ 2020 | בשעה: 9:49

  3. ב"ה.
    לה"ו.
    שלום דוקטור .האם יש קשר אפשרי או רעיוני בין ארס נחש מסוים לטיפול בנגיף החדש?
    כגון:
    חסימה של פעולות במטוכונדריה וכו' או שיבוש יצור גנטי על ידי ההרס בכמות מדודה?
    כדי למנוע התפתחות ויראלית?
    או אפילו בעיות נשימתיות?

    תגובה מאת: אביעד | פורסם ביום: 17 במרץ 2020 | בשעה: 9:16

  4. ב"ה.
    לה"ו.
    שלום דוקטור .האם יש קשר אפשרי או רעיוני בין ארס נחש מסוים לטיפול בנגיף החדש?
    כגון:
    חסימה של פעולות במטוכונדריה וכו' או שיבוש יצור גנטי על ידי ההרס בכמות מדודה?
    כדי למנוע התפתחות ויראלית?
    או אפילו בעיות נשימתיות???

    תגובה מאת: אביעד | פורסם ביום: 17 במרץ 2020 | בשעה: 9:17

  5. מזל שאתה קיים.
    תודה

    תגובה מאת: חגי | פורסם ביום: 17 במרץ 2020 | בשעה: 9:29

  6. ב"ה.
    שלום דוקטור.
    האם ניתן לשבור תאי מסט של חולים שהבריאו שהם בעלי אתו סוג דם של חולה חדש בנגיף, להזריק אותם לחולה בim ובכך התאי המסט של החולה יטפלו בתאי מסט השבורים של המחלים הבריא וילמדו להתגונן פני הנגיף? ו או האם ניתן לקחת גרעין תא מסט של מבריא בריא ולהשתיל אתו בפגוצית מאתו סוג של חולה וכך ליצר תאי מסט כבר מלומדים עם הנגיף???/// והאם ידוע למדע איך פגוציטים לומדים rna זר וכך לנסות לקודד את הפגוציטים באופן מלאכותי???

    תגובה מאת: אבי | פורסם ביום: 29 במרץ 2020 | בשעה: 14:06

פיד RSS לתגובות בפוסט. טראקבק

הוסף תגובה !