המנעות

מצורפת כאן הרשימה הראשונה מסידרת רשימות בנושא רפואה מונעת שאני כותב למטופלי.


לבריאות!!


 


גבורה


מתמחה נמרץ בחדר המיון מניח אלקטרודות על בית החזה של חולה חסר הכרה זועק clear! ומשגר מנת חשמל אל ליבו של מטופל שחדל לפעום. המוניטור חוזר לפעום בצורה סדירה. החולה מתעורר בנשיפה שורקנית ושיעול. תודה דוקטור הוא אומר. הצלת את חיי. חדר המיון כולו פורץ במחול הבה נגילה. הרופא הגיבור הציל את החולה.


הקפא תמונה. בואו נסיר לרגע את המבט מהרופא הגיבור בחלוק הלבן שרוכב אל עבר השקיעה. נתמקד במטופל. שוכב מבוהל, מחובר, מצונרר. ריאותיו מתרגלות מחדש לליטוף של אוויר. קל לראות את משקל היתר. הידיים מחפשות את קופסת הסיגריות והמצית. הוא מתבדח – "תמיד אחרי שאני מתעורר אני צריך סיגריה. עכשיו אני צריך שתיים". בדיקות הדם מראות סוכרת. לחץ הדם גבוה מזה שנים. אחרי שלא מצליח למצוא את הסיגריות (שהוחרמו על ידי אחות חמורת סבר), הוא מגשש לטלפון הנייד. קבלן חשוב ועצבני. "אני מוכרח לבטל את הפגישות, הוא גוער במזכירה מהמשרד". "שום דבר, מחר אני כבר בעבודה" הוא אומר.


זוהי הסצנה, הדרמה, של סדרות הטלוויזיה. של הסרטים. בחיים, רבים לא שורדים. רבים נפגעים ולא מצליחים לשוב לחייהם הרגילים.


הקפא תמונה והחזר לאחור, עשרים אולי שלושים שנה לאחור. אותו הגבר, לפני מסע החיים, לפני הקילוגרמים, לפני העשן המחניק, לפני הנקניקים והעצבים.


בשלב הזה, מוקדם מאוד, אנו מסוגלים – בצורה פחות דרמטית, והרבה פחות מעניינת, לדחות או למנוע לגמרי את הסצנה הדרמטית שתוארה בראשית הרשימה.


מהי הרפואה המונעת?


רפואה מונעת – ענף ברפואה שהולך ומשתכלל, ומסתבך, ומתקדם. ענף שעוסק בצורה לא דרמטית במניעה של הדרמות הגדולות של החיים. וגם הקטנות. היום, אנו מסוגלים במאמץ משותף למנוע רבות מהמחלות הקשות גורמות התמותה והתחלואה. זוהי המניעה הראשונית, למנוע הופעתה של מחלה. דוגמא טובה למניעה ראשונית – חיסון שמונע את המחלה לחלוטין.


 מחלות רבות שאיננו יודעים, (עדיין), איך למנוע, אנו יודעים לגלות מוקדם. כשהן קטנות. במצב כזה, אנחנו מסוגלים לחבוט מכה נמרצת במחלות ולחסלן לפני שיגדלו, או, להתחיל בטיפול למניעת סיבוכים בעתיד. זוהי המניעה השניונית – הגילוי המוקדם.


כאשר אנו עומדים בפני מחלות שאיננו יודעים איך למנען, אילו שלא הצלחנו למונען, או, אלו שלא גילינו כשהן "קטנות" אנו מתמקדים במניעה שלישונית. מניעת המחלה מלפרוץ שוב. לדוגמא – לאחר התקף לב אנו עסוקים בעיקר במניעה של התרחשות התקף נוסף.


עם השנים החוקרים מאתרים עוד ועוד פעולות משלושת סוגי הרפואה המונעת, והעיסוק במניעה הופך מורכב יותר ויותר. הרפואה המונעת שבעבר התבצעה "על הדרך" בזמן הביקור אצל הרופא או האחות הופכת לעשייה שדורשת תשומת לב נפרדת, ומאמץ רב מהמטופלים ומאנשי הצוות הרפואי כאחד.


טיפות החלב – הן דוגמא לתשומת לב נפרדת שניתנת לרפואה המונעת. טיפות החלב מפוזרות בפיזור טוב ברחבי הארץ ומציעות שירות ממוקד ברפואה מונעת שאינו עוסק ברפואה "רגילה" ( כזו שמתמקדת בריפוי מחלות). השימוש בטיפות החלב נפוץ ומתבטא באופן ישיר בתמותה נמוכה של תינוקות ויולדות, אחוז התחסנות גבוה, ומיקום מעולה של מדינת ישראל בדירוג העולמי בתחום זה.


הטיפול ברפואה מונעת של ילדים מעל גיל חמש אמור להתבצע בבתי הספר. במבוגרים אין תקצוב נפרד או גוף בעל אחריות על הנושא, ולא צפוי שיהיה כזה בעתיד הנראה לעין. האחריות מוטלת על כתפי האזרחים עצמם, בסיוע קופות החולים, מרפאות הקהילה, ורופאי המשפחה.


על ראש שמחתנו


במרפאה החלטנו לשים את הרפואה המונעת בראש סדר העדיפויות. למרות שלא מדובר בעשייה דרמטית או הרואית, אלא בשעמום צרוף, רשימות ארוכות ונדנוד מתמיד. אנו מנסים לשפר בהתמדה את הביצוע של המגוון הרחב של הפעולות שמוכחות כמונעות מחלות, מאריכות חיים, או, משפרות את איכותם.


אחת מהדרכים לביצוע רפואה מונעת היא הסברה – והרשימות הבאות שיועלו בעלונים לפי היכולת והזמן הפנוי, יעסקו בדיון בפעולות שאנו יכולים לעשות בכדי למנוע מחלות.


הרשימה הראשונה תעסוק בחיסון כנגד שפעת – שאמור לנחות במקומותינו בקרוב לקראת החורף הממשמש ובא.


נשמח להערות, שאלות, בקשות, בעל פה או בכתב.


לבריאות מלאה!


צוות המרפאה.

קטגוריות: כללי | מאת: assi | פורסם: 24 בספטמבר 2007 6:01 |

8 תגובות »

  1. אסי, יוזמה מבורכת.

    מקווה שתתייחס גם לאילו ביננו שהם ב'אמצע החיים' ומנסים להיגמל מהרגליהם הלא בריאים ולהחזיר את גופם ורוחם ולא טיפה אחורה למצב טהור יותר 🙂

    וכאמא לילדה בת טיפש עשרה – אשמח לשמוע גם המלצות לגיל הזה.

    תודה

    תגובה מאת: moon | פורסם ביום: 24 בספטמבר 2007 | בשעה: 9:21

  2. . אם אני לא טועה, החיסון לא מומלץ לכולם, נכון? חוץ מזה, אם אני (ללא מחלות כרוניות ידועות) אחטוף שפעת, המערכת החיסונית שלי תצא נשכרת בהכרות עם נגיף חדש.
    2. לגבי מניעה – בטיפות חלב, המניעה היא אקטיבית. צריך לגשת למרפאה, אחת לכמה זמן ולבצע פעולה: שקילה, בדיקת התפתחות, חיסון וכו. זו הסיבה לתרומה הגדולה שלהן.
    הבעיה עם מניעת מחלות אצל מבוגרים, שרובן של פעולות המניעה הן פאסיביות: יש להמנע מלעשן, להמנע מאוכל כזה ואחר, להמנע מפעילות ספורטיבית מדי מאמצת וכדומה.
    אם היה מוסד שהיה מזמין אנשים בוגרים לביקור קבוע ויזום, שבו מתבצעות פעולות אקטיביות לשמירה על הבריאות, היה קל ואפקטיבי יותר, למשל: שקילה ומדידת אחוזי רקמות שומן ושריר, ניקוי כללי של מערכות פנימיות (דם, ריאות ועיכול), דילול מזיקים ופטריות… חצי יום, אחת לחודש או רבעון, של טיפול 10,000 לכל אחד, בסכום סימלי.

    תגובה מאת: Bili | פורסם ביום: 24 בספטמבר 2007 | בשעה: 10:24

  3. אחד הדברים שמפליאים אותי, הוא המחשוב בקופ"ח.
    כשרק פרץ המחשב לחדר הרופא-הייתי מאושרת.
    מעכשיו יוכל רופא המשפחה לראות כהרף עין את ההיסטוריה הרפואית. להודיע על זמן בדיקות שהגיע. למנוע מתן תרופות שסותרות אחת את השניה או מזיקות. איפה אני והחלומות באספמיה שלי.
    רופא הלב של אבי הסביר לי שהוא לא יכול לראות את הנתונים של מטופליו בקופ"ח עפולה אם הוא נמצא בקופ"ח בנצרת. אותם מטופלים, אותו רופא שכתב ותקשורת בין הנתונים-אין.

    הדבר השני שרציתי להגיד- לי יש רופא משפחה חמוד, אמפטי ו…שונא לשלוח לבדיקות. מבחינתו הכל מתחיל ונגמר בשיחה לבבית עם הפציינט.
    האם רופא משפחה מתוגמל על אי שליחת פציינטים לבדיקות? מה יכול להיות האינטרס שלו לכך?

    אה, ואיזה כיף שחזרת

    תגובה מאת: אחת מהצפון | פורסם ביום: 24 בספטמבר 2007 | בשעה: 10:30

  4. חשוב מאוד, כולי ציפייה לרשומות הבאות

    תגובה מאת: מעוז | פורסם ביום: 24 בספטמבר 2007 | בשעה: 10:31

  5. כיף לקרוא את רשימותיך.
    למרות שזה לכאורה מאוד פשוט, בסך הכל להקפיד ביום יום על תזונה סבירה וקצת ספורט. בפועל, כנראה שכל עוד חרב המחלה לא קרובה מספיק, רוב האנשים לא יקפידו.
    העניין כנראה דורש הרבה משאבים הסברתיים.

    תגובה מאת: אלירן | פורסם ביום: 24 בספטמבר 2007 | בשעה: 15:28

  6. תודה רבה על התגובות. קצת חששתי להעלות רשימות מהסוג הטכני – מקצועי אבל אז אמרתי לעצמי שכבר השקעתי, אולי עוד יכולים להנות מהן מלבד המטופלים שלי.
    לירחה -אני מקווה שזה באמת יצמח לסדרה של רשימות רלוונטיות לכמה שיותר אנשים.
    לבילי – בנוגע לחיסון שפעת – זו הרשימה הבאה שתעלה בקרוב. בנושא טיפת החלב – אני מקווה לתרופ במשהו להארכת המנדט של טיפת החלב, ומאוד בעד שיהיה טיפ]ול נפרד וממוקד ברפואה המונעת. מה שמתרחש היום הוא שהאיש החולה תמיד יבוא לפני האיש הבריא שצריך לקבל זמן ואנרגיה במניעה. לכן ממש לא ברור לי אם רפואה מונעת ורפואה טיפולית יכולות לגור בכפיפה אחת.
    נראה.
    לאחת – אני לא מכיר שום תגמול עבור המנעות ממתן בדיקות. לעומת זאת אני מכיר את הרצון לתת רק את הבדיקות הנחוצות שיכולות לתרום במשהו לקידום מצבו של המטופל. בנוגע למיחשוב – אנחנו מתקדמים. עוד צעד ועוד צעד.
    מעוז ואלירן – תודה.
    לאלירן – כדי שאדם יעסוק במניעה צריכים להתקיים מספר תנאים והחשוב שבהם הוא שיהיה בריא, עם קורת גג, ומספיק משאבים כדי לאכול ולחיות ברווחה. רק אחר כך הוא פנוי לדאוג לעתיד. ולכן הרפואה המונעת החשובה ביותר היא אולי מניעת העוני והבערות שעומדים בשורש הרבה מהרעות החולות בעולם המפותח.

    תגובה מאת: אסי סיקורל | פורסם ביום: 24 בספטמבר 2007 | בשעה: 22:21

  7. שזכינו לרופא כמוך.
    ולצוות מרפאה מעולה והמקסים כל כך!

    שנה טובה עשירה בבריאות ואושר.
    תבורך.

    תגובה מאת: נבט חיטה | פורסם ביום: 25 בספטמבר 2007 | בשעה: 13:01

  8. .

    תגובה מאת: אסי סיקורל | פורסם ביום: 25 בספטמבר 2007 | בשעה: 22:34

פיד RSS לתגובות בפוסט. טראקבק

הוסף תגובה !